Pierwsza kasa fiskalna i ulga za jej zakup

Trudno byłoby oszacować, ilu przedsiębiorców każdego dnia kupuje swoje pierwsze kasy fiskalne. Z pewnością jest to bardzo duża grupa podatników. Czy jednak każdy z nich wie, że przy zakupie pierwszego urządzenia przysługuje refundacja części wydanej kwoty? Jeżeli nie, spieszymy z wyjaśnieniem wszystkich formalności, których trzeba dopełnić. To bowiem od nich zależy możliwość skorzystania z ulgi.

Co mówią przepisy fiskalne?

W przypadku ulgi, która obowiązuje przy zakupie pierwszej kasy rejestrującej, prawo jest bardzo jasne. Podatnicy mogą w ten sposób odzyskać nawet 90% wydanej kwoty, jednak nie więcej niż 700 zł. Natomiast do skorzystania z refundacji niezbędne jest prawidłowe i terminowe zainstalowanie urządzenia fiskalnego. W praktyce oznacza to, że podatnik musi w odpowiednim momencie zarejestrować i zafiskalizować zamówiony model.

W odniesieniu do ulgi, szczególnie istotny jest pierwszy etap całej procedury instalacyjnej, tzn. zawiadomienie naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego o liczbie kas rejestrujących i miejscach ich użytkowania. Nie oznacza to jednak, że można pominąć pozostałe formalności. Wręcz przeciwnie! Jeżeli w przyszłości zostaną stwierdzone nieprawidłowości, np. w procedurze fiskalizacji urządzenia, podatnik może zostać zmuszony do zwrotu ulgi.

Kto może odzyskać część kosztów?

Tutaj przepisy również nie pozostawiają wątpliwości. Ulga przysługuje nie tylko podatnikom VAT, ale także przedsiębiorcom zwolnionym i świadczącym jedynie usługi zwolnione. Co jednak należy zrobić, aby skorzystać z refundacji kosztów? Wszystko zależy od tego, do której grupy należymy.

Tzw. watowcy mogą odliczyć właściwą kwotę w deklaracji podatkowej za okres, w którym rozpoczęli rejestrowanie obrotu za pomocą kasy. Dozwolone jest również odliczenie ulgi w deklaracji za okres późniejszy. Natomiast przedsiębiorcy zwolnieni i wykonujący wyłącznie czynności zwolnione mogą się postarać o zwrot nawet 700 zł na swój rachunek w banku. Żeby jednak do tego doszło, muszą oni złożyć odpowiedni wniosek do Urzędu Skarbowego.

Jakie są inne sposoby oszczędzania?

Czy realne koszty zakupu kasy fiskalnej mogą wynieść 100 lub 200? Tak, ale musi zostać spełnionych kilka warunków. Po pierwsze, samo urządzenie nie może należeć do tych najdroższych. Po drugie, musi to być pierwsza kasa fiskalna w firmie (omówiona wcześniej ulga). Po trzecie, podatnikom VAT przysługuje odliczenie podatku VAT od wybranego urządzenia. I wreszcie po czwarte, zakup kasy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Ostatni sposób pozwala odzyskać nawet 19% wartości danego modelu – w postaci oszczędności w podatku dochodowym.

1 Comment

  1. IrenA

    faktycznie, jakby tak pozbierać do kupy wszystkie możliwości, przepisy i szczegóły, to zakup kasy nie jawi się jako bolesny wydatek – no, inna sprawa, kto jaką kasę planuje zakupić 😛

    Reply

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rozwiąż Captcha *